Resa till Dubai – billigt eller dyrt?

Published

Jag skulle vilja säga både och. Mest dyrt, men det går att resa dit med begränsad budget också. Ett sätt för en billigare Dubai-resa är att resa dit på sommaren. Både flygbiljetter och hotell håller klart lägre priser än på vintern då det är högsäsong i Dubai. Den stora anledningen till att det är billigt på sommaren är att det är varmt. Riktigt ordentligt varmt. Temperaturen på sommaren ligger på ungefär 40-45 grader och med den höga luftfuktigheten innebär det bastuvärme. Den inhemska befolkningen som kan flyr fältet på sommaren och återkommer när det blivit svalare.

Dubai Marina
Dubai Marina skyline. Det högsta huset i mitten är Marina 101. Den näst högsta byggnaden i Dubai efter Burj Khalifa. 101 våningar och 425 meter.

Anledningen till att vi åkte till Dubai var faktiskt att vi hittade en billig resa dit. Det vill säga både billig flygresa och billigt hotell. Jag brukar använda mig av Momondo eller Skyscanner för att hitta billiga flygresor. Båda dessa webbplatser är en så kallad “oberoende resesökmotor”. Det innebär att de inte säljer flygbiljetter själv utan tjänar sina pengar på att hänvisa till resebyråer och flygbolag. Jag tycker det är väldigt smidigt att söka och boka på det här sättet. När man väl hittat sin resa får man upp en lista med resebyråer som säljer just denna resa. Bara att välja den som är billigast eller om du föredrar nån speciell resebyrå i listan. I mitt fall hittade jag en resa med Swiss och bokade sedan flygbiljetterna på nätresebyrån Flygcity.

Jag brukar ofta Googla upp resebyrån innan jag bokar men i detta fallet gjorde jag inte det och blev lite överraskad över en hel del negativa omdömen. Hos exempelvis Trustpilot är det vanligaste omdömet för Flygcity “Mycket dålig”. Men ok, beställt är beställt och dyker det upp problem får jag lösa dem då.

Flygbiljetter och hotell

Att köpa flygbiljetterna gick smidigt och efter betalning kom det ganska omgående ett mail med resehandlingarna. Priset från Köpenhamn till Dubai via Zürich t/r med Swiss blev strax under 3000:- per person i Economy Class. Det är ett bra pris. Gissar att ett normalpris är ungefär minst det dubbla. Att hitta hotell brukar alltid vara lite svårare. Speciellt när man aldrig varit på resmålet tidigare. Jag försökte googla mig fram till några slutsatser och kom fram till att hotellen som ligger utmed kusten är de dyraste generellt sett. Så dessa skippade vi.

Nästa läge att undersöka var hotell som ligger omkring Dubai Downtown. Downtown är området där bland annat Burj Khalifa och Dubai Mall ligger. Hotellen här var något billigare men ändå inte riktigt i nivå med vad jag ville betala. Ett av mina måsten med hotellet var att det låg i närheten av en Metro-station för tanken var att vi skulle resa med Dubai Metro när vi väl var där för att slippa hyra bil eller åka taxi.

Nästa steg blev således att leta efter hotell i närheten av Metro-stationerna. Och här blev det bingo. Hittade ett femstjärnigt hotell, Pullman Dubai Creek City Centre, för ett bra pris. Cirka 600:-/natt betalade vi. Det kan jämföras med hotellen vid kusten som låg på cirka 2000:-/natt och i Downtown som låg kring minst 1000:-/natt. En annan bra grej var att Pullman Dubai Creek City Centre hade direkt ingång till en stor shoppingmall, CityCentre Deira. Bra att ha tillgång till shopping och restauranger på nära håll. Dessutom låg det en Metro-station i anslutning till köpcentrat.

Hotellet ligger dessutom ganska nära flygplatsen vilket är skönt när man anländer sent på kvällen. Att slippa åka långt när man längtar efter att få sova.

Ankomst Dubai

Flygresan gick perfekt och vi anlände till Dubai International Airport på utsatt tid klockan 20:45 lokal Dubai tid. Swiss håller till på Terminal 1. Flygplatsen i Dubai är en jättelik flygplats med aktivitet hela dygnet. Åker man med det inhemska flygbolaget Emirates håller de till på Terminal 3. Efter landning tog vi ett tåg från terminalen till huvudbyggnaden innan vi kom fram till passkontrollen. Det var förvånansvärt korta köer så vi kom igenom snabbt och smidigt. I passkontrollen fick vi våra pass stämplade och vi blev fotograferade av passtjänstemannen. Som svensk medborgare får man ett gratis turistvisum vid ankomst som gäller i 90 dagar. Du behöver ha ett pass som är giltigt minst sex månader efter den dagen du anländer. Hela proceduren gick mycket smidigare än jag förväntat mig. Inga konstigheter alls.

Taxi nästa

När vi passerat alla kontroller och fått vårt bagage hade vi planerat att ta en taxi till hotellet. Det finns förvisso Metro-stationer på flygplatsen men vi tyckte det skulle vara smidigare att ta en taxi direkt till hotellet. Vi hittade kön till taxi och ställde oss i den. När det blev vår tur blev vi framvisade till en svart taxi. Nu är det så att en normal taxibil i Dubai är creméfärgad så jag blev misstänksam att vi skickats till någon slags lyxtaxi. Det vore ett hårt slag mot budgeten och inte något vi var sugna på att lägga pengar på.

Det visade sig dock ganska omgående att det var en normal taxi trots allt. Eller normal till taxan i varje fall. Taxin var en stor Tesla och det var spännande för jag har aldrig varken åkt eller kört en Tesla. Chauffören hoppade in i bilen och vi kom cirka 50 meter innan vi fastnade i någon sorts trafikkaos. En skåpbil hade stannat mitt i vägen och blockerade för alla som vill ut och förbi. Efter mycket tutande backade skåpbilen på vår taxi. Ut for vår chaufför och började dividera med skåpbilens chaufför. Det var bara en lätt kontakt mellan bilarna så det blev nog ingen direkt skada på någon av dem. Men vår chaufför blev ganska upprörd. Så upprörd att han tryckte gasen i botten. Det är bra drag i en Tesla må jag säga.

Av någon anledning förstod han inte riktigt vilken adress hotellet hade. Varken när jag sa det muntligt eller gav honom en lapp med adressen. Han körde åt rätt håll i varje fall så jag lät honom hållas. Tills vi passerade hotellet. Jag började peka mot hotellet och han sa nåt jag inte förstod. Sen tryckte han återigen gasen i botten och körde som en galning runt både hotell och shopping mall innan han äntligen hittade in till hotellets entré. Resan kostade 48 Dirham (varav 20 av dessa är startavgiften från flygplatsen). Detta motsvarar ungefär SEK 130:-. Anständigt pris faktiskt.

Pullman City Centre Hotel Deira, alltid bemannat vid entrén. Femstjärnig service rakt igenom.

Incheckning

Framme vid hotellet fick vi första smakprovet på femstjärnigt. Min normala resa är inte femstjärnig så det känns nästan konstigt de gånger man upplever lyxen med femstjärnigt. En Doorman tog hand om våra väskor och vi hade bara att gå in till receptionen för att checka in. Inget krångel här heller. Snabbt och smidigt fick vi våra rumsnycklar. Eller nyckelkort. Det är ju tvåtusentalet nu. Vi åkte upp till vårt rum, 514, och strax efter kom våra väskor upp till rummet. Jag gav vår Doorman en 10 Dirham sedel som dricks. Han såg väldigt förvånad ut. Jag vet faktiskt inte riktigt vilka dricksrutiner man har i Dubai men tyckte att det skulle vara snålt att inte ge dricks när man får väskorna upp till rummet.

Utsikt från rum 514. Palmer och motorvägar.
Pullman City Centre Hotel Deira i dagsljus.

Jag fyllde år under vår vistelse i Dubai och det hade hotellet snappat upp och serverade en chokladkaka på min födelsedag. Jag gillar när man har sinne för de minsta detaljerna. Det är femstjärnigt.

Birthday Cake
Grattis Håkan!

Själva hotellrummet var stort, fräscht och luftigt. Gratis kaffe och te. Och vatten. De satte in nya vattenflaskor nästan fortare än vi hann dricka upp dem. Det var väldigt bra för det gick åt mycket vatten i värmen. En välfylld Minibar fanns också på rummet men den rörde vi inte. Alkohol är dyrt i Dubai.

Dubai sightseeing

Det första vi ville se i Dubai var Burj Khalifa. Världens högsta byggnad. Den syns i hela Dubai och man kan ha den som riktmärke nästan vart i stan man än befinner sig. Det enda som ställde till det var att den knappt syntes i diset från vårt hotell. Gissar att det var smog från trafiken som gjorde att den var svår att upptäcka. Det var ganska disigt varje dag vi var där.

Vi tog Metron till stationen Burj Khalifa / Dubai Mall. Denna resa tog cirka 20 minuter från vårt hotell. Avstånden är ganska långa i Dubai. Sommarvärmen gör dessutom att man inte kan gå ute några längre sträckor. Från Metrostationen går man inomhus i en luftkonditionerad gångtunnel fram till Burj Khalifa och Dubai Mall. Helt perfekt.

Burj Khalifa

Burj Khalifa Dubai. Världens högsta byggnad. 828 m. 163 våningar.

Att beundra byggnaden från utsidan är gratis. Vi brydde oss inte om att åka upp till någon av de två utsiktsplattformarna som man kan besöka. Den ena ligger på våning 125 och den översta på våning 148. Det finns även en lounge på våningarna 152-154 där du kan ta en afternoon tea. Där finns även en liten terass om du vill gå ut en sväng bland molnen. Det är givetvis inte gratis att åka upp till någon av utsiktsplatserna. Den nedersta (125) kostar mellan 141-216 AED (cirka 366 – 561 SEK) beroende på vilken tid du gör besöket. Dyrare på kvällen vid solnedgång.

Den övre utsiktsplatsen (148) kostar mellan 370 – 525 AED (cirka 962 – 1365 SEK). Loungen ännu en bit högre kostar från 600 AED (cirka 1560 SEK). Då ingår förvisso te eller bubbel och canapé. Det är som synes ganska höga priser för att åka upp i Burj Khalifa.

Dubai Mall

Dubai Mall kan bli ditt dyraste gratisnöje i Dubai. Att besöka denna monstruöst stora shopping mall är förstås gratis så länge du inte shoppar. Harrods i London känns som en dvärg i jämförelse. Jag gjorde en liten check på hur Dubai Mall står sig mot min egen Emporia och kom fram till att den motsvarade ungefär sju Emporia i storlek. Du behöver lägga mer än en dag på Dubai Mall för att hinna med att se allt.

Dubai Mall Grand Atrium. Allt är nästan störst, bäst och vackrast här. Sa jag dyrast?

Utbudet på Dubai Mall är allt mellan souvenir krimskrams till Louis Vuitton, Hermès och Rolex. Med slagsida åt de senare. Det fanns faktiskt fyra olika Rolexbutiker på Dubai Mall. Var hittar man den tätheten någon annanstans? Med andra ord, du kan lätt spränga börsen på Dubai Mall. Ok, majoriteten av butikerna är normala märkesbutiker som det finns i alla städer så även vanligt folk kan handla utan att bli totalt ruinerade. Prisnivåerna överlag i de vanliga butikerna kändes ungefär som vad det kostar hemma i Sverige.

En poäng med att åka till Dubai på sommaren var att deras stora sommarrea drog igång den 21/6. Många butiker hade rejäla rabatter. Åker du hit under högsäsong kan du nog inte räkna med några större reor.

Det finns typ 200 restauranger på Dubai Mall. Från Subway’s till Guide Michelin klass. 2011 var Dubai Mall världens mest besökta byggnad med 54 miljoner besökare. Den är stor och den är lyxig. Absolut värd ett besök. Bara att kolla in folk som handlar där är ett nöje i sig. Alla sorters människor.

Dubai Marina

Dubai Marina är en konstgjord marina / kanal i södra delarna av Dubai omgiven av mängder med skyskrapor. Några av de högsta i Dubai är belägna här. Dubai Marina är ett av de mest promenadvänliga distrikten i Dubai. Det löper ett promenad- och cykelstråk runt hela marinan. På sommaren är det tyvärr ingen idé att försöka sig på att promenera runt marinan. Det är för varmt att vara ute. Jag stod ut en kvart, tjugo minuter innan det var dags att fly in i luftkonditionerat område igen. Men jag gillade Dubai Marina. Kan man vara ute är här perfekt att strosa runt och kolla på folklivet och besöka restauranger.

Atlantis The Palm och Palm Jumeirah

Vi åkte ut till lyxhotellet Atlantis The Palm som ligger längst ut på den konstgjorda ön som har formen av en palm. Det går en monorail ut till Atlantis. Denna ingår inte i den vanliga kollektivtrafiken så har du köpt ett vanligt dagskort på Metron så gäller det inte här utan du måste köpa en separat biljett. Att åka Palm Jumeirah Monorail var värt pengarna. Den kostar AED 30 för en tur och returbiljett och tar dig ända ut till stationen vid Atlantis The Palm. Det går att få en uppfattning om The Palm när man åker den. Även om ön är större än man kanske kan tro så ser man de olika grenarna kantade av lyxvillor.

Atlantis The Palm

Atlantis The Palm är ett jättestort lyxhotell som blir som en egen värld om man bor där. I anslutning till hotellet ligger även en av Dubais största vattenparker, Aquaventure Waterpark. Bor man på hotellet ingår vattenparken. Annars kostar det AED 375 (cirka 975 SEK) för ett dagspass.

Burj al Arab

Jag kom tyvärr inte närmare lyxhotellet Burj al Arab än så här. Det har ingen Metro nära och att gå var för långt. Men det är en otroligt läcker byggnad.

Kan man åka till Dubai billigt då?

Ja, det kan man. Men nästan alla aktiviteter och nöjesparker kostar pengar. Välj ut de som är viktiga för dig och lägg pengarna på dem. Den stora begränsningen sommartid är de obefintliga möjligheterna att vara ute någon längre stund. På vintern finns det mycket mer uteaktiviteter att göra. Du kan bada gratis på publika stränder. Du kan promenera ute längs bland annat promenaden i Dubai Marina. På sommaren är nog shopping det man måste gilla. Det är i shopping malls folket är. Det är nästan surrealistiskt att se en så folktom stad på nästan tre miljoner invånare som Dubai på sommaren. Bortsett från att det kör en massa bilar på gator och motorvägar så är det i princip folktomt utomhus. Jag förstår ju varför, men det blir en märklig känsla.

Jag kan trots sommar rekommendera en resa till Dubai. Det är den överlägset mest internationella staden jag varit i. Det känns som större delen av världen finns representerad här. Det är folk från hela världen. Den enda världsdel jag spontant hade svårt att finna folk ifrån var i så fall Sydamerika. De existerar säkert men inte vad jag kunde klassificera som typiska sydamerikaner.

Har du själv varit i Dubai? Vad tycker du?

By Håkan Dahlström

Hi! I am Håkan. I am the author of this website. I work with IT and photography is my hobby. I also like to travel and cooking. Living in Malmö, Sweden.