Berlin, Tysklands huvudstad

Published

Berlin, Tyskland

Jag måste säga att jag gillar Berlin. För några veckor sedan besökte jag staden för tredje gången. Förhoppningsvis inte den sista heller.

Första gången var 1988. Då stod muren kvar och var en sorts utflyktsmål tragiskt nog. Jag minns att jag kikade in i Östberlin från en utkiksplats vid Checkpoint Charlie. Det var en trist syn med vakttorn och den breda grusade remsan mellan muren och husen på andra sidan. Åkte tåg dit och passerade genom en östtysk gränsövergång mot Västberlin. Gränsvakterna kom ombord och kollade passet med maskingevär på axeln. Det är inga tider man vill ha tillbaka precis.

Checkpoint Charlie

Andra gången var på hösten 2012. Då var Berlin enad sedan länge och man märkte inte av att den ens varit delad. Checkpoint Charlie fanns förstås kvar. Numera som en ren turistfälla. Den lilla vaktkuren (fejk, inte originalet) finns på plats omgiven av sandsäckar och fejkade sovjetiska och amerikanska soldater.

Tredje gången var som sagt för några veckor sedan. Jag åkte med min son och vi åkte buss med Flixbus. Med start från Malmö C åkte vi via Köpenhamn till Gedser där vi hoppade på färjan till Rostock. I Rostock blev det ett stopp för att släppa av och på nya passagerare. Vi satt på övre våningen av dubbeldäckarbussen och jag måste säga att det var mer komfortabelt än jag trodde. Sköna säten och en fräsch buss. Resan tar cirka nio timmar och man anländer till Berlins busstation i västra delen av staden. Det finns både U-Bahn och S-Bahn nära busstationen så att ta sig vidare är inga problem. Även taxi finns att tillgå.

Radisson Park Inn

Vi tog tunnelbanan till vårt hotell Radisson Park Inn som ligger precis vid Alexanderplatz. Den resan tog cirka 30 minuter utan byte. Alexanderplatz tyckte jag var ett bra läge att bo vid. Centralt och med goda kommunikationer åt alla håll i staden.

Berlin, Alexanderplatz

Hotellet var riktigt bra. Vi fick ett rum på 33:e våningen med utsikt över tv-tornet och de centrala delarna av Berlin. Makalöst fin utsikt.

Hotellet höll bra klass och vi hade inget speciellt att klaga på. Jo, en sak var lite surt. På översta våningen finns en utsiktsplattform att besöka. Det trista var att de tog betalt för detta. Jag kan ju tycka att om man bor på hotellet borde det vara gratis. Vi struntade i det eftersom vi ändå bodde nästan högst upp och med utsikten åt “rätt” håll.

Jag har trott att hotellet var relativt nybyggt men det öppnade faktiskt redan 1970 som ett östtyskt prestigehotell i Interhotellkedjan. Lite Stasivarning på det.

Wannsee

Andra dagen på vår vistelse tog vi S-Bahn-tåget till Wannsee för att besöka villan för Wannseekonferensen. Det går att gå från stationen till villan eller ta buss 114. Vi tog en promenad dit och tog bussen tillbaka.

Haus der Wannseekonferenz

Området kring Wannsee-sjön ser ut att tillhöra lite finare kvarter. Många fina villor och båtklubbar. Lugnt och stillsamt. Själva villan där konferensen hölls den 20/1 1942 är stor och pampig och ligger inbäddad i grönska alldeles nere vid sjön. Det är en stor kontrast till det mötet som hölls. Villan är numera museum med utställningar om konferensen och om judeutrotningen generellt. Det vilar något mörkt och dystert över platsen. Man kan nästan känna historien leva kvar där. Inträdet är gratis och om du är intresserad av historia är det värt ett besök.

Currywurst

Berlin är förstås en stor stad som erbjuder det mesta man kan tänka sig. Mycket tips går att få på den officiella turistsidan Visit Berlin. Vi fokuserade på att åka runt i stan och kolla på folk och folkliv. Och att äta typiska maträtter från Berlin. Som Currywurst och Dönerkebab. Sådana ställen finns precis överallt.

Olympiastadion

Ett annat ställe att besöka som ligger lite längre ut från centrum är Olympiastadion.Den är mest känd för Olympiska Spelen 1936 och för fotbolls VM 1974 och 2006. Det går att åka både S-Bahn och U-Bahn dit. Stationerna ligger på varsin sida om stadion så man kan åka den ena dit och den andra hem.

Olympiastadion, Berlin

Stadion är en maffig arena som är ombyggd flera gånger genom åren men ändå behållit sin stil.

Har du inte varit i Berlin så åk dit. Det kan jag varmt rekommendera. Köp en endagsbiljett på lokaltrafiken och åk runt i stan.

By Håkan Dahlström

Hi! I am Håkan. I am the author of this website. I work with IT and photography is my hobby. I also like to travel and cooking. Living in Malmö, Sweden.